Lavendar Flying Butterfly

lördag 28 juli 2012

Trädgårdssylt!

När man har en väldigt liten trädgård så får man ju sällan några jättestora mängder av varje sort man odlar. Då är det lite sport att "koka soppa på en spik" och göra av det man har just för tillfället! Idag blev det en "trädgårdssylt" med lite allt möjligt i! Jag passade på att experimentera med lite olika örter som smaksättning också! De stora bladen på bilden här ovan är stevia som ju är en växt som man numera kan hitta som ersättning för socker om man tittar i hyllorna i välsorterade affärer. Jag provade att lägga i hackade blad av stevia, men har även haft socker i min sylt. Sedan provade jag att använda en väldigt häftig mynta som jag köpte på min semester: en jordgubbsmynta med väldigt tydlig jordgubbsdoft! Den tredje kryddan som syns på bilden är citrontimjan.
Här kommer recept:


Växthusmadams trädgårdsylt

Svarta vinbär
Hallon
Röda smultron
Vita smultron
Allåkerbär
Stevia
Jordgubbsmynta
Citrontimjan
Socker efter tycke och smak

Koka ihop allt till lagom konsistens, du kan kanske behöva ha i en liten skvätt vatten från start så att det inte blir för torrt i kastrullen. Koka till önskad konsistens och häll upp i väl rengjorda burkar! Njut!

5 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Det där gillar jag! Alltså att man tar vad man har och gör det bästa av det! Låter himla gott även om jag är bär'bulimiker' - äter allt som kommer min väg på plats så att de aldrig kommer så långt som till en kastrull - typ!/Anja

Anjas Hill sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Felix sa...

Vilken kul idé med din trädgårdssylt! är lite nyfiken på vad det smakar... ;-)

Sommarhälsningar
Elisabet

Eva Linnea sa...

Bra idé! Jag har ju inte heller så mycket att ta av .... än. Fast det mesta hamnar i min eller barnbarnens munnar direkt, utan att passera köket.
Kram från Eva Linnea
PS Återkommer om skyltarna. Det har liksom kommit lite i skymundan nu när sommaren lider mot sitt slut. HUGA!! Är det så? DS

Cajsas Faster sa...

Bra idé att ta vara på det som bjuds:)

Låter gott och smakar säkert sommar sen när du öppnar burkarna!

Marie