Lavendar Flying Butterfly

söndag 22 augusti 2010

Trädgårdslitteratur

Mina hyllor är fyllda med trädgårdslitteratur. Mest handlar mina böcker om örter och kryddor eftersom det är min passion i livet! Men man hittar också många andra trädgårdsböcker där, om perenner, olika trädgårdslexikon m.m.

En del böcker blir storfavoriter och en del står mest och samlar damm. Redan när jag såg boken Slow gardening första gången började hjärtat klappa lite extra. Fick den sedan i födelsedagspresent av lilla mamma och sedan dess har den hunnit bli vältummad!

Det här är en bok för dig som, liksom jag, är en trädgårdens "baglady" och samlar allt i från fröer till rostiga "bra-att-ha" prylar till trädgården!

Boken är skriven av trädgårdsmästaren Alys Fowler. Hon har en skön inställning till det här med trädgård och hon återbrukar ALLT hon kan komma över. Boken innehåller tips på hur du samlar fröer, hur man bygger en maskkompost (av material man återvunnit så klart!) samt hur man blir en bra "containersamlare". Kort sagt: det här är boken för dig som vill leva ett ekologiskt trädgårdsliv och återbruka ALLT som finns att återbruka.
Bygga egen maskkompost!



Författarinnan själv letar fynd i containern!

Ett alldeles fantastiskt litet videoklipp med Alys Fowler när hon är på sin kolonilott hittar du här! När du sett detta får begreppet SLOW gardening en helt ny mening. Här är det inga kortsiktiga lösningar utan det är helt okej att vänta ett par år på att få ordning på kolonilotten och skapa en bra grogrund för grönsaker och annat. Verkligen något att tänka på för oss stressade nutidsmänniskor.

Och nu tycker jag faktiskt att jag borde få rabatt hos förlaget Norstedts för att jag gjort så fin reklam!!!!

Ha en skön vecka!

9 kommentarer:

Millan sa...

Jag har med den boken och har hunnit ta efter hennes tegelsten med taklökar bla.
Jag gillar återbruk.

Ha det bra!
Kram

Bea sa...

Tack för boktipset!
Det finns ett antal böcker även hos mig som bara samlar damm och andra blir mer tummade och böcker kan man aldrig få för många utav :)
Ha en bra dag! /Bea

Hanneles bok-paradis sa...

man kan inte ha för många trädgårdsböcker :)

Eva Linnea sa...

Bra tips! Jag har kollat på den boken men inte "fallit". Vet inte varför men jag hade väl för bråttom kanske!?
Kram från Eva Linnea

Annika Christensen sa...

Har funderat mycket på den så nu får det bli en sådan till en kulig höstdag.
Annika

NinaH sa...

Bok man måste kika efter hör jag!;-)
Tack för tipset!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Verkar spännande.
Själv älskar jag återbruk och loppisar. Hittade en liten spegel igår som skall få flytta in i trädgården snarast möjligt.
Ha det gott
Birgitta

Karin sa...

Har bläddrat i den men inte läst! Låter spännande.

Isas Trädgård sa...

Skall genast ta fram boken ! Den har legat till sig på mitt nattduksbord sedan i våras ..
Återbruk är kanon !!
Ha det så gott !
/Isa