Lavendar Flying Butterfly

tisdag 29 december 2009

Kryddtips vecka 53

Årets allra sista kryddtips får bli ett tips att ta med sig till nästa år. Är det inte så att vi alla lovar lite nya saker inför det nya året även om vi inte direkt skriver ner en massa löften?! I tanken brukar jag göra upp lite riktlinjer och önskningar inför det kommande året. Det är ofta saker som jag vill göra för att utveckla mig själv. Men det är ofta också en önskan om att ta hand ännu bättre om nära och kära i min omgivning. Att visa min uppskattning och att underhålla de kontakter som är viktiga för mig.

Jag har i ett tidigare inlägg berättat att jag genom åren varit en väldigt hängiven brevskrivare. Med åren har det blivit färre och färre brev som jag skriver, när arbete och familj har pockat på mer uppmärksamhet och tid. Varje år försöker jag dock ta nya tag med att skicka iväg en fin och mysig hälsning till vänner och bekanta.

Det sista tipset för i år blir därför en riktig klassiker; parfymerat brevpapper!!!!! Inte parfymerat med någon färdig parfym förstås utan med doft från min trädgård. På sommaren kan man helt enkelt lägga färska örter mellan pappersarken för att få doftande papper. Ett annat sätt är att droppa några droppar doftolja på en näsduk eller handduk och lägga mellan pappren. Använd lavendeloljan från kryddtipset vecka 29 eller gör en olja på samma sätt med till exempel citronverbena som också är starkt aromatisk.

När dina papper är klara, sätt dig med en kopp te på ett lugnt ställe och ta dig tiden att skriva till någon som är viktig för dig, en nära vän som bor långt bort eller kanske någon som är gammal och sjuk. Glöm inte att tala om i brevet att mottagaren ska ta sig en stund att dofta på pappret och drömma sig bort till sommar och värme!

Gott nytt år till er alla som besökt min blogg under året! Imorgon är det nytt år och nya teman på bloggen istället för veckans kryddtips! Kika in och se vad det blir för bloggteman 2010!

8 kommentarer:

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Jag önskar dej ett riktigt Gott Nytt År!

Länninge Trädgård sa...

Gott Nytt År önskar jag dig.
Kram Helen

Gunilla sa...

Vilket fint tips, verkligen något att ta efter du är så himla kunnig och påhittig.

Önskar dig ett riktigt fint Nytt År.

Kramen/Gunilla

Eva Linnea sa...

Det ska bli spännande med ytterligare ett nytt år i Blogglandet. Det har givit mig så mycket som jag inte visste att man kunde få ut av att blogga, nya bekantskaper tex, och så dina tomatfrön och kryddtips förstås.
Ett gott slut på 2009 och ett gott 2010 önskar Eva Linnea

Trädgårds pojken sa...

Coolt

Megahäftigt

Fint

Happy new year!!!

maloppa sa...

Va kul att hitta på dig igen, har saknat bloggandet men nu har jag oxå flyttat likt många andra. Kommer sätta mig o läsa igenom dina härliga inlägg ngn dag när jag har lite bättre med tid. Ville bara passa på att önska dig ett riktigt gott nytt år med önskan om det bästa. Kramar Maloppa

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Drömma sig bort till sol och värme låter härligt.
Gott Nytt År
Birgitta

Annika Christensen sa...

Synd att jag är ensådan usel brevskrivare.
Men det var ett bra tips..
Kanske det finns ett sätt att få doft i mejl också så småningom...
Spännande med nytt tema vad kan det bli må tro..??
Gott slut och Gott Nytt och tack för allt fint du har bjudit på i år.
annika