Lavendar Flying Butterfly

torsdag 16 april 2009

Kryddtips vecka 16


Någon som känner igen det här vårtecknet??!!
Vitsippor kanske någon inte så nogräknad trädgårdsamatör utropar! Vi andra som hållit på ett tag kniper ihop ögonen och väser ilsket: kirskål....... Och sedan fortsätter vi muttra ett tag men sådana fula ord vill jag inte skriva på bloggen....

Upp till kamp trädgårdsälskare! Ät upp eländet istället för att muttra! Pasta med pesto är gott att inmundiga i kvällssolen efter en lång dag i trädgården, gärna med ett glas rött till. Ut och plocka ogräs och gör följande goda örttips:

Ogräspesto

1 liter färska blad av kirskål, plister, nässla
2 pressade vitlöksklyftor
100 g malda pinjenötter
1/2- 1 dl olivolja
1-2 dl riven parmesanost

Börja med att förvälla bladen och låt rinna av i en handduk. Mixa därefter blad, vitlök och nötter i en matberedare. Tillsätt oljan i en fin stråle medan matberedaren är igång. Stanna och rör ner parmesanosten. Servera till pasta med en härlig tomatsallad till!

Du kan byta ut och ändra efter tycke och smak. Välj bara kirskål om du har mycket av det, prova med bara nässlor om det passar dig bättre. Ta mindre vitlök om det blir för starkt. Du kan ta valnötter istället för pinjenötter. Välj en stark västerbottensost istället för parmesan. Lägg till lite svartpeppar om du tycker det blir för klent. Prova dig fram och vänd ogräspinan till en outsinlig källa av livsnjutning!
Bon appetit!

23 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Nässelpesto är en egen favorit!
Eva

Unknown sa...

Gulp! Mmmm det kanske man får ta och testa.

Bostället

Stickfantomen sa...

Och massor av vitaminer, järn och nyttiga mineraler. Tack för tipset.

Eva Linnea sa...

Tack för härligt tips! Kirskål har jag ingen men jag får ut och plocka nässlor.
Kram Eva Linnea

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Det låter jättegott! Jag gillar pesto i olika varianter, men när det gäller kirskål, och nu viskar jag nästan, vet jag aldrig av att jag sett det. Ogräs har jag i massor, men inte just det.

Anns Gröna sa...

Hmm, låter spännande! Får kanske ge mig ut i helgen och plocka lite ogräs - vill åtminstone ha nässlor till gödning i växthuset.
Hälsn
Ann

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

mmmm, färsk kirskål i paj lär också vara gott. Våra kaniner mumsar glatt i sig kirskålen, så den gör viss nytta iallafall! :o)
Ha det så jättebra,
Lydia

njutbarahem sa...

hej på dig..länge sedan sist!!KIrskål det utrotade jag för något år sedan..höll inte på att bli av med det..men grävde upp med rötter o sådde gräs..gjorde susen.Hoppas allt e bra med dig Kram LOtta

Gardenlife sa...

Men det är ju ett perfekt sätt att fajtas med "ogräseprimörerna "på....får testa ditt recept.. ; )
/Janne

andré sa...

Hehe.... ogräspesto! Ett nytt favoritord. :-)

Monika sa...

Hej
Låter gott
ska prova har kört med grönkålspesto i vinter det är oxå gott
hälsar
Monika

Gummans Trädgård sa...

Så bra, jag som har så mycket kirskål.
Munkarna tog hit kirskålen på medeltiden, munkarna är borta men kirskålen består.
Ha de gott.
Hälsar Ann.

mitt gröna hjärta sa...

Så det finns en användning för kirskål ändå! Det är ett otyg i min trädgård...kanske får prova pesto eller paj så kanske jag blir lite vänligare inställd till det!
Jenny

Bella sa...

Tänk att myntet även denna gång har en fram- och baksida...här i krokarna finns både nässlor, kirskål och plister...konstaterar alltså att man kan äta dessa...
Tack för alltid så bra tips!
Önskar dig en vårig, solig och trädgårdsinspirerande helg!
Bella

Hjärtat Mitt sa...

Tack för det tipset. Jag har gott om både kirskål och nässlor, och pesto är ju gott :)

Visst är det härligt med sippor!
Jag har förstås alla i min trädgård, och fler lär det bli, hihihi....

Ha det skönt i det härliga vädret!
Kram Mari i Marieholm

Lotta sa...

Vilket tips!!! Ja, den är avskydd, Kirskålen, men det är ju en ört från början, tror det var några munkar som förde in den i vårt land och jag vet att man kan använda den i matpaj :) Jag har t.o.m en brokbladig Kirskål, en liten planta som vårdas ömt :) Alltid roligt att titta in till dig och läsa om dina örter och tips. I dag hoppas jag få klart min örtagård i min pallkrage. Ha en härlig, solig lördag =)

Annika Christensen sa...

Har redan gjort 1 liter nässelpesto och skall göra mera imorgon. Det är min absoluta favorot rätt.
Äter den till allt.
Jag gör på mandel istället.
Däremot har jag inte testat kirskål.
Här har den kommit för långt så jag får klippa ner den först så det kommer nytt.


Ha det gott
Annika

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Jeeeeeee, vad jag skrattade när jag läste ÄT UPP ELÄNDET hahaha.
Vet ej om jag vill testa.
Men Mojo (de spanska pesto-såser gör jag)
Ogräsgröna hälsningar, Petra

Annika Christensen sa...

Hej igen!
Vi äter väldigt mycke så det varar inte så länge för det första.
Jag har den i kylen och där håller den sig länge.
Vill man frysa så fryser man in det utan osten så håller det längre. Fast mitt hinner oftast inte till frysen. Alla här älskar det.
ha det gott
Annika

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Har aldrig testat detta men till helgen skall jag till landet och där växer både kirskål och nässlor.
Tack för tipset
Birgitta

Merja sa...

Åh..är det så dom ska tass;) Ätas upp alltså! Tack för tipset

NinaH sa...

Fniss. Härligt få tips om god användning av eländet!;-) Tack för det!!

Moments of photography sa...

Vilket bra tips med kirskålspesto, här ska ut och plockas!!! Har massor så jag kan ge till Er med som inte har... haha...

Tack för tipset!!