Lavendar Flying Butterfly

lördag 5 juni 2010

Panduro concrete challenge

Det kom ett mejl från Panduro hobby med en förfrågan om jag ville vara med i deras betonggjutningstävling. Ett antal bloggare har blivit tillfrågade och jag tackade naturligtvis ja! Några dagar senare kom ett paket på posten med lite smått och gott: betong, formgummi, penslar, färg som tål utomhusbruk (svart och turkos) samt en liten form med små hjärtan att gjuta i.
Jag bestämde mig förstås direkt att det skulle handla om trädgård för min del. Jag vill också att det ska vara lätt att göra så att det kan inspirera alla er som kommer till bloggen att prova på (det är sjukt kul att gjuta betong!!!) och jag vill slutligen uppmuntra till återbruk; i dessa konsumtionsdagar är betonggjutningen ett gyllene tillfälle att se vad man har hemma och använda det som finns istället för att köpa nytt!

Med dessa tre tankar i huvudet skred jag sedan till verket och började spåna på idéer. Nu är min första gjutning klar och här kommer lite bilder på det. När jag letade igenom skåp och lådor så hittade jag en form för iskuber som tillhör sonen. Jag bad snällt att få den och han sa motvilligt ja! Egentligen föreställer den bananklasar men om man vänder på den så blir det fina små vallmokapslar!!!

Första vändan provade jag att blanda ner färgen i betongen och sedan låta torka, men då blev det lite svårt att få betongen att hålla ihop. Å andra sidan blev det en väldigt fin och "ruffig" struktur. Andra vändan gjorde jag som vanligt och målade sedan betongen när den torkat.

Mitt första betongprojekt består av krokar och knoppar (att sätta på skåp och dylikt). På krokarna stack jag in så kallad elefanttråd innan betongen stelnat så att tråden bränner fast i. I knopparna stack jag in en skruv innan betongen stelnat.

Bilderna nedan visar till vänster en krok där jag blandade färgen direkt i betongen (turkos) och fick den skrovliga ytan. I mitten en helt obehandlad knopp. Till höger en krok som jag målat i en blandning av svart och turkos så att den blir lite gråsvart.

Bilden nedanför visar knoppar som jag skruvat fast i mitt vitrinskåp.




Förhoppningsvis redan ikväll ska jag lägga upp en bild till på hur man kan använda krokarna som jag visar här uppe, men jag har lite målarfärg som måste torka först!!

Ha en skön lördag!

7 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Härligt, vad kan man annat säga?
Nej, just det; det går inte.
Lycka till i tävlingen!

Christina, Sweden sa...

Verkligen snygga och tänk vilken skillnad det blir med lite olika tillvägagångssätt. Lycka till på tävlingen!

Christina

Myownhome sa...

Vilken bra idé! :)
Ska bli kul att se vad du mer hittar på. :)

Mvh //Johanna

Eva Linnea sa...

Betong verkar kul! Kanske ska prova?
Kram Eva Linnea

.................... sa...

Riktigt snygga krokar, jag har också haft en idé om krokar fast lite annorlunda. Blir lite stressad för jag hämtade mitt betongpaket idag, får gjuta lite på tisdag då jag är ledig.
Lycka till =)

Mimi sa...

Väldigt snygga! Hälsn Mimi

Petraso sa...

underbart !!! underbart! håller också på med projektet hoppas kunna visa snart men attans va svårt att vänta på härdning