Lavendar Flying Butterfly

lördag 31 oktober 2009

Kryddtips vecka 44


Jag fortsätter på temat "sjukdom" efter förra inläggets förkylningstips. Den här gången handlar det om huvudvärk.

Har läst mig till att mattram ska vara riktigt bra vad gäller huvudvärk/migrän och därför har jag nu i höst införskaffat en planta.

Redan på 1500-talet skrev en man vid namn Gerard om mattram: "är utmärkt för dem som äro yra i huvudet eller hava den tendens som kallas svindel"!!! Själv lider jag av både svindel och ett visst mått av "yr i mössan" syndrom mest hela tiden, men det tillståndet biter nog inte mattram på tyvärr!!!

Nåja, åter till migränen. För att lindra detta ska man kunna brygga ett te på en tesked torkade blad eller en rågad matsked färska blad som får dra i en mugg med kokhett vatten. Därefter ska detta drickas varmt. Drycken behöver sötas med honung för mattram har en bitter smak. Man bör begränsa drickandet till två koppar per dag. Man kan även ta 2-3 blad och lägga på en honungssmörgås.

Mattram har en verkan som liknar acetylsalicylsyrans, det är därför den fungerar bra som huvudvärksmedicin. Kan vara värt att prova istället för värktablett!

13 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Tänk att den lilla söta blomman kan göra nytta. Trevlig helg.

Annika Christensen sa...

Va hade jag ingaen aning om! Mina blommar för fullt fortfarande.
jag är lyckligt lottad för jag har sällan huvudvärk. Mitt sitter i öronen inte bättre det kan jag säga.
Tack för tips
Annika

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Låter ju intressant, får nog införskaffa en planta...tror bestämt den gamla har gått bort.
Ha en härlig söndag,
Lydia

nettan sa...

en sån skall jag införskaffa omg om de går....

Eva Linnea sa...

Hej! Jag har just lärt mig att jag har mattram i min trädgård. Det är alltid så kul att se vad du tipsar om i veckan. Keep going!
Kram Eva Linnea

kullervilla sa...

Har mattram i örtträdgården. Det är en vacker ört som gärna självsår sig. Vi har under många år tuggat i oss ett blad när vi har haft huvudvärk. Besk som bara den men den hjälper.
Kramiz//kullervilla

Karin sa...

Vilken söt liten planta. Den är något att önska sig.
Karin

Anjas Hill sa...

Roligt att följa dina läketips!/Anja

Gro sa...

Hei på deg! En liten premie til deg - titt innom og se hva du har vunnet! Klem fra Gro!

Jord under naglarna sa...

Jag sådde faktiskt mattram av just den anledningen, men det smakar ju väldigt illa så jag kan inte säga att jag testat särskilt många gånger.

Njut i din trädgård sa...

Jag avskyr att äta tabletter, så jag knaprar hellre på denna söta blomma. Tack för tips!

Gummans Trädgård sa...

Då får jag hålla mig borta från Mattram eftersom den framkallar allergi, acetylsalicylsyran.
Än så länge hjälper Panodil rätt så bra.
Har Mattram i rabatten, blommar villigt ännu.
Är så vacker i buketter.
Ann.

NinaH sa...

Jaha ja - den kan användas så också! Låter värt att prövas... det också!;-)