Lavendar Flying Butterfly

söndag 19 juli 2009

Kryddtips vecka 29

Väldoftande olja är lätt att göra själv. I det här tipset använder jag lavendel, men du kan lika gärna testa dig fram med andra väldoftande växter i din trädgård som t.ex. rosmarin eller citronverbena.

Lavendelolja
1 dl torkade lavendelblommor eller dubbel mängd färska
2,5 dl olja (olivolja eller sesamolja går bra)

Lägg blommorna i en glasburk och slå över oljan. Se till att oljan täcker alla blommor. Se också till att lämna ett litet luftutrymme i burken. Låt därefter oljan stå täckt i 5-6 veckor. Skaka om burken varje eller varannan dag. När oljan är klar silar du den genom en tunn silduk. Häll därefter upp i glasflaska och låt stå svalt.

Den här oljan kan du t.ex. använda i ett värmande vinterbad, ett par matskedar till ett bad. Du kan också använda oljan i andra hudvårdande medel eller som en ren doftolja.

5 kommentarer:

nettan sa...

JAG TOGRIKTIG MASSAGE OLJA SOM JAG KÖPTE I HÄLSOKOSTEN... BILLIGARE....
KANON MED ALLA DINA TIPS... KRAM

Eva Linnea sa...

Jag har den som bas i min massageoljeblandning (oliv/raps + tistel/solros). Oftast blir det eterisk olja av lavendel i, men det här smäller högre!
Det verkar ju bli mycket lavendel i år, så nu kanske jag kan göra så det räcker ett tag.
Ha en bra dag!
Kram Eva Linnea

Annika Christensen sa...

Alltid lika bra tips när man tittar in här.
Tack igen...
Kram
Annika

NinaH sa...

Trevligt tips!

Hjärtat Mitt sa...

Sparade genast inlägget :)
Här finns gott om lavendel, och de frösår sig nästan som ogräs.
Men det gör inget.

Kram Mari