Lavendar Flying Butterfly

tisdag 30 juni 2009

Kryddtips vecka 26

Nu gäller det att hinna ta vara på alla härliga saker du har i trädgården! Just nu har jag massor av gammeldags starkt doftande rosor av okänd sort på min koloni. Tidigare i kryddtipsen har jag gjort både badsalt med lavendel och eget örtsalt till sommarmaten. Nu är det dags för lite salt till vinterns värmande fotbad! Salt har ju den fina egenskapen att det drar ur doften och smaken ur örterna och konserverar doft och smak.

Enklaste fotsaltet gör du av havsalt och rosenblad. Börja med ett lager salt i botten på en glasburk, ta sedan ett lager rosenblad, täck med salt. Sedan kan du hålla på så allt eftersom rosorna slår ut tills burken är full. Så underbart att öppna i vinter och släppa ut lite rosendoft och läsa nästa säsongs frökatalog under tiden du fotbadar!

4 kommentarer:

NinaH sa...

Jag som har så mycket Rosor = många rosenblad att plocka - tror du jag kommer ihåg att samla in?! Grrr... Bra du påminner!;-) TAck för det!

Bella sa...

Det är nästan så att jag kan känna doften ifrån dina burkar! Inser i skrivande stund att altandörren är öppen och att jag har rosendoften ifrån trädgården i näsborren...fräckt att både kunna läsa och dofta på samma gång...Tackar för detta perfekta tips...kan ju bli bra julklappar också!
Önskar dig en fortsatt härlig söndag!
//Bella

Hannele sa...

Tack för tipset.

Malin Johanna sa...

Tack för tipset! Vilken intressant blogg :)