Lavendar Flying Butterfly

söndag 28 juni 2009

Kryddtips vecka 24


I några kryddtips framöver tänker jag prata om hur man tar hand om sina kryddor och hur man förvarar dem på bästa sätt.

Nu prunkar kryddgården och kryddor i krukor så nu är en bra tid att börja torka för vinterns användning. Du ska plocka dina kryddor tidigt på dagen när daggen torkat upp, i torr väderlek alltså. Jag brukar torka mina kryddor i små glesa buketter som jag hänger upp. Det finns många fina anordningar att torka kryddor på i trädgårdsbutiker, men egentligen behövs inga sådana finesser. Ta en galge och knyt fast dina kryddbuketter på! Helst ska dessa hänga mörkt och inte alltför varmt för att bevara aromen bäst. Du kan också torka dina kryddor genom att bre ut bladen i glesa korgar eller på brickor med lite hushållspapper under. Det finns ännu mer avancerade sätt att torka kryddor på, men jag tar inte upp dem här för dessa två sätt räcker gott när man ska torka för husbehov.

Mest smak har kryddornas blad innan blomning, men ibland är det fint att ha med blommorna också. Jag brukar t.ex. låta min citrontimjan gå i blom och sedan torka den för då får man små fina blommor med i örtteblandningarna. Senare under säsongen tänker jag ge lite tips på vad du kan göra av dina torkade kryddor. Om du torkar varje krydda för sig kan du senare i höst göra olika te- och kryddblandningar utifrån det du har i lager!

När buketterna är helt torra så kan du förvara dem i burkar med tättslutande lock, repa av bladen och släng stjälkarna så tar det mindre plats. Om du har burkar i mörkt glas är det bra, men du kan också ha vanliga glasburkar som du sedan ställer i ett mörkt skåp. Att kryddorna ska stå mörk beror på att färgen i bladen annars bleks och kryddorna ser lite tråkiga ut.

Om du har burkar i mörkt glas så mår dina torkade kryddor bra i dem!

Det var lite om torkning av kryddor. Så småningom kommer alltså förslag på andra sätt att lagra kryddor! Och glöm inte att använda dem färska i första hand!!!!

2 kommentarer:

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Åh, nu får jag nog ut en runda och plocka in lite örter. jag brukar mest ha dem för ögonfröjd, ska försöka bli lite bättre på att även låta gommen få njuta av dem.
Ha en härlig vecka,
Lydia

Sanna sa...

Tack för tips! Kryddorna kommer för fullt i min pallkrage nu. :) Ser fram emot tips vad jag kan använda dem till mer!