Lavendar Flying Butterfly

måndag 17 mars 2014

Vakna lilla videung....

 .....nu är våren kommen! Även om det är kallt och blåser som bara den så är ju faktiskt vårblommorna uppe rekordtidigt! På mitt köksbord står både tussilago och blåsippor!
 I uterummet har jag en ny kompis som ska få bli min "årstidskruka" där jag gör säsongens årstidsstilleben: ett fantastiskt, rostigt "tråg" med små gulliga lejonfötter! I den har jag satt tre olika lila violer, en vit viol samt vita pärlhyacinter och en gren trollhassel. Sååååå fint! Violer måste väl vara den mest prisvärda blomma som finns: mina brukar blomma hela sommaren till långt in på hösten!
 Alla bilder här nedan är tagna för över en vecka sedan och på den veckan har det hunnit hända ännu mer i trädgården! Här är ett litet axplock av allt som sticker upp i mina rabatter:
 Min ena rosa julros har tre stänglar med flera blomknoppar på varje. Min röda blåsippa, den dyraste lilla blomman jag köpt till min trädgård någonsin, kommer med fina små knoppar och har under den här veckan redan hunnit slå ut.
 Över allt i min perennrabatt sticker det upp tuvor av blivande porslingshyacinter, pärlhyacinter och små tulpaner. Lite förvånande är det att även aklejorna tycker att det är dags nu!!!
 I min gräsmatta sticker scilla upp, även den har hunnit slå ut sedan bilden togs.
 Mina snödroppar under magnolian fortsätter att blomma och står som en fin liten bukett i rabatten.
 I stora perennrabatten står en annan sorts snödroppe, mycket högre och med mer avlånga knoppar.
 I uterummet har alla mina lökar som jag satte i höstas tagit fart. En jättestor mossklädd korg fylld med tre olika sorters blå hyacinter som jag verkligen ser fram emot att visa er längre fram när de blommar! Jag kan riktigt känna hur underbart det kommer att dofta där när man kommer ut!!! Dessutom har jag en lite mindre bytta med gula hyacinter samt en kruka med kungsängsliljor som också är på gång!
 Men kanske allra mest förvånande är att min clematis tycker att det är läge att blomma inom kort..... Inte så bra kanske, risken är att den fryser bort helt...... Jag brukar aldrig täcka mina clematis på våren och har alltid kommit undan med det, men i år vet jag inte riktigt om det går vägen......
Nu kommer en vecka  som är intensiv och därefter kommer en härlig helg med trädgårdsmässa i sällskap av mina närmsta kollegor - härligt!!!
Ha en bra vecka allihop! Någon som ska till mässan på söndag? Då kanske vi ses!

1 kommentar:

Meta sa...

Det är ju så härligt att det tittar upp både det ena och andra i rabatterna, mest förvånad blev jag av min tulpan som har en stor knopp.
Härligt att våren är hos dig med trots storm och regna eller snö
Ha en fin början på veckan
Meta