Lavendar Flying Butterfly

måndag 18 juli 2016

Nu börjar det bli trevligt!

Nu börjar det ta sig med odlingarna! Även om min trädgård är pytteliten så erbjuder den goda saker varje dag från tidig vår till en bit in på hösten! Morgonen startade med en bärsmoothie med nässla och chokladmynta! Ofta kommer det ju nässlor med köpejorden och dessa ska man naturligtvis också ta tillvara!!
Ikväll blir det någon form av sallad med riven rödbeta, silverlök och sockerärtor från pallkragarna. Där hoppas jag på att snart skörda squash som ser ut att vara på gång!
Jag har aldrig lyckats så bra med basilika som i år. Imorgon ska jag göra pesto!
I växthuset står en dyrgrip! Min man har av en snäll kollega fått några få gurkfrön som kommer från Turkiet. Det går inte att ta fröer här i Sverige, de hinner inte utvecklas här. Förra gången vi fick frön var för 7 år sedan och då lyckades jag inte! Av fyra satta frön kom ett upp i år och nu blommar den! Jag hoppas på många gurkor: små vita och krispiga, från himmelriket!!!!
Blommar gör det naturligtvis också i trädgården, men just nu är det allt ätbart som gör att man får hög puls!


3 kommentarer:

Meta sa...

Ja det är årets höjdpunkter när man få skörda det man sått. Jag njuter så av det.
ha nu en bra skördevecka
Kram Meta

Eva Linnea sa...

Det är en härlig tid just nu!
Din fina skylt med chokladmynta har kommit till nytta igen. Kolla på min blogg (etikett: Örtagården). Ha en bra dag! Kram

Eva Linnea sa...

https://lavendelochsalvia.wordpress.com/2016/07/15/ortagarden-2/