Lavendar Flying Butterfly

söndag 25 juli 2010

Skörda örter!

Du glömmer väl inte att skörda dina örter för att kunna njuta av i vinter?!! Att brygga en kopp citronmelisste med honung i när vinterstormarna viner ute är underbart! Att "hotta upp" vintergrytan med egen chili och egna kryddor är också lyx!

Plocka i buketter och häng upp dem på en torr, mörk och sval plats. Plocka dina kryddor på förmiddagen då aromen är som bäst, i torrt väder.



Örter på tork!



Du kan också frysa in kryddor i istärningsfack och lägga dem i burkar i frysen. Kryddor som lämpar sig för frysning är t.ex. persilja, basilika, dill. Sedan är det bara att plocka fram en tärning och smälta i grytan eller soppan!

Glöm inte att torka andra blad också för att ha som bas i teblandningar, t.ex. smultronblad och vinbärsblad.



15 kommentarer:

Bea sa...

Hej!
Trevligt med kryddor och jag har för ett par dagar sedan lagt mina på tork :)
Mmm..vilken arom, att jobba med färska örter.
Ett inlägg på min sida lite senare om mina örter som dock är nybörjare med små tappra försök.
Må gott! /Bea

Merja sa...

Din växthuskanin är bara så underbar!!
Läser dina tips och undrar om det gör något att kryddorna har börjat blomma?

Mia kollega sa...

Hej! Trädgården frodas ser jag... Vi har köpt 3 pallar Borghamns-kalksten som bl.a. ska bli örtagård. Håll tummarna för att det blir klart i år!Bara det slutar regna, så finns chansen.
Ses ganska snart... Kram, Mia

Växthusmadam sa...

Merja:
Du kan skörda fast att kryddorna gått i blom!
Mia:
Jag har ett finfint skott på Ainarosen - får det lov att vara till örtagården?!

Eva Linnea sa...

Nej då, det ska jag inte glömma! Jag har inte några örter här i Nöbbele än, så jag laddar inför min hemkomst till Stockholm. Där har förhoppningsvis min citronmeliss och min timjan överlevt.
Kram
PS Jag åker hem den 5/8. Jag funderade på ditt förslag om att ta vägen förbi dig då. Är du hemma? Vi hörs. DS

Annika Christensen sa...

Nu är det en härligt tid.
Skall ut och skörda ömer imorgon.
Finns alltid något att äta varje dag här.
Kramisar till dig från mig
Annika

Cajsas Faster sa...

Vilket härligt ställe du har och det växer ju så det knakar där!
Du kanske också fått lite regn nu så allt fick ny fart?
Jättefin blogg har du, kul att hitta nytt i cyberrymden!
Hälsn. Marie

Bea sa...

Hej igen!
Jag har länkat till dig om det är ok?
Ha en bra dag! /Bea

Mia kollega sa...

Det är lite tidigt för plantering än... Örtagården kommer inte att rymma några större växter, men det kommer fler ställen att plantera på. Är intresserad av allt möjligt senare framåt hösten!

Karin sa...

Jag glömmer alltid bort att skörda. Humlorna njuter dock. Har bakat bondkakor med 2 msk lavendel. Det blev gott!
Karin

Livsnjutaren sa...

Å vilka härliga tips,gjorde jag fel när jag skördade min oregano även att den hunnit börja blomma?
Jag kan inte det där;)

billan sa...

Tack för påminnelsen, ska ta itu med skörden så fort det slutat regna. Brukar du frysa basilikabladen hela eller??
Må så gott!

Maria sa...

Tack för tipset om att torka svartvinbärsblad till te. Det hade jag faktiskt inte tänkt på att man kunde göra.

Livsnjutaren sa...

nu ska här läsas om örter,fått mina böcker från Österlen;) Härligt.

Camilla sa...

Hej, tack för bra tips! Jag undrar om man behöver lägga på täckbark edyl och täcka över dem efter man skördat? Eller ska man bara låta dem vara?