Lavendar Flying Butterfly

söndag 23 augusti 2009

Kryddtips vecka 34

Om jag bara skulle få välja EN enda krydda i min trädgård så skulle jag förmodligen först få ångest och därefter skulle jag välja den underbara växten citronverbena! Om du inte har kommit i kontakt med denna kryddväxt så måste du försöka få tag i den! Enda kruxet är att den måste övervintra frostfritt annars klarar den inte vintern. Bladen på denna växt är extremt aromatiska och har en stark citrondoft.

Veckans kryddtips är ett recept på iste med citronverbena som jag hittat i en bok. Här kommer det:

Du behöver:
4 tepåsar, svart neutralt te
några kvistar citronverbena
2 skivade limefrukter
sockerdricka
is

Först lägger du tepåsarna i en tillbringare och häller därefter på 1 liter kallt vatten. Låt stå i kylen i ca 1 timme och ta därefter bort tepåsarna.

Lägg i citronverbena (ju fler kvistar desto mer citronsmak), limeskivor samt mycket is i en stor tillbringare. Häll över te och sockerdricka. Servera!

Gott en varm sommardag eller som "mingeldrink" på fest!

Här är två små plantor som jag satte i en stor kruka i början av sommaren som nu vuxit till sig till en liten buske.

12 kommentarer:

Agnes Maria sa...

Men vilken härligt trevlig blogg jag hittade till !!
Kryddälskare är jag, så jag kommer att titta förbi ofta.
Så fint du skrev om din vän i förra inlägget.
Ha en fin söndag.
Kram Åsa

Eva Linnea sa...

Citonverbena, det ska jag komma i håg nästa år!
Kram Eva Linnea

NinaH sa...

Låter gott.
Usch- jag gär alldeles för få saker av mina kryddor! Tänker på dig när går runt i mina kryddland... och skäms....!;-) Jag får bättra mig!;-)
Så fin ljuskrona din vän fick av dig i 40-års-gåva också!!
Du är så duktig på både ditt & datt!;-)

Med fingrarna i (j)orden sa...

Låter härligt och läskande. Vilken fin present du gjort till din bästis - lyckos henne att ha en vän som du.
Eva

softgrey sa...

Tackar så hjärtligt för tipset om citronverbena och tedrinken! Citronverbena uppskriven på inköpslistan för nästa besök i min favoritträdgårdsbutik. Ska prova så fort jag bara kan.

Första besöket på din logg, men jag känner på mig att det kommer att bli många fler.

Kram, Anette

www.shabbychickort.se

Annika Christensen sa...

Ännu en favorit och vilket tips...
Jag har det som varmt te på kvällen för då sover jag så gott.
Vad glad jag blev när du tittade in till mig har saknat dig.
Ha det gott
Annika

Jullan sa...

Kul med dina små veckotips! Ikväll ska barnen och jag göra tvål med ringblommeblad i, det kan ju vara mitt tips till dig!!

Läste att din trädgård är väldigt liten, hos oss är problemet det motsatta. Alldeles för stor! Ogräs växer det gott om. Med rätt planering och trädgårdsfilosofi blir det en del av trädgårdslivet!
Vi älskar vår trädgård och ogräset!! Ska ta ett rejält röj nu i höst och gräva om en del rabatter.

Ha en bra kväll!

Karin sa...

Låter läskande och gott med iste! Ska kolla in Lantliv igen, hoppas jag inte har missat dig! Såg din kommentar om Trädgårdsföreningen hos "Med fingrarna..." Kanske ses vi där!
Karin

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Låter läskande gott.
Önskelistan med "kom ihog att köpa plantor" växer och växer ;O)
Ha en trevlig dag, Petra

Anjas Hill sa...

Det måste jag prova! /Anja

hoppetossa sa...

Grattis till att vara en av hemmakanalens favoritbloggar!!!
Ha en fin dag!Kram

Galtholmen sa...

Känner att det var alldeles för länge sedan jag var inne och läste på din blogg. Underbara små kryddtips, och en härlig odlaranda. Blir mycket inspirerad, vilket behövs när odlarkraften tryter. TACK!
/Ulrika