Lavendar Flying Butterfly

onsdag 19 juni 2013

Snigelfritt!

 Förra året skulle bli mitt stora grönsaksår när jag odlade i alla kärl, byttor och rabatter jag har, jag skulle bli självförsörjande under sommarhalvåret åtminstone - det var min plan. Det var också mina sniglars plan..... Och nog blev de självförsörjande alltid!!! Som tack för hjälpen lämnade de EN fullstor morot som jag i slutet av sommaren kalasade på medan jag tänkte på all mangold, ruccola, morot, palsternacka och annat som jag försett sniglarna med.....
 I år däremot har jag bestämt mig för att vara SJÄLVISK och bara tänka på MIG! Jag har skaffat mig en sponsor! Snigelshopen har försett mig med koppartejp och kopparringar som funkar kanon!!!! Om ni ser på bilderna så sitter det koppartejp mitt på mina lådor. När sniglarna kommer i kontakt med koppar får de en stöt och vänder om!
Jag hittade en artikel av Lena Israelsson om att få ut tre skördar i pallkrage på en säsong, så det prövar jag med i år. På bilden här ovanför ser man i bortersta lådan min spenat- och rädisskörd, eller åtminstone slutet på den för jag har ätit färskt och fryst in så det står härliga till!
 Gröda nummer två består av busktomater och andra sommargrödor. Jag har gröna ärtor baktill i lådan som är på väg upp för spaljén. Jag sår spenat kontinuerligt för att ha som "babyspenat" i mina sallader. Har även grönkål som till hösten ska få samsas med asiatiska bladgrönsaker som gröda nummer tre!
 Plågas även du av sniglar och vill få bukt med dem så gör ett besök på snigelshopen, länk här ovan!
Ajöss snigel, hej grönsak!

5 kommentarer:

Rosa i huset i vitt sa...

Där ska jag kika in ... tack för tipset
ha en glad Midsommar
kram Rosa

Living by Miriam sa...

Vilken lycka med en koppar-sponsor ;) Jag hade invation förra sommaren, i år är det mkt mer hanterbart. Hoppas du får ha dina härliga lådor ifred. Mvh Miriam

Galtholmen sa...

Har tur som inga sniglar har... ännu! Men man vet ju aldrig. Däremot har jag fått invasion av sorkar, som underminerar min gräsmatta, mina rabatter och där bärbuskarna står. Känns hopplöst och vet inte hur jag ska hantera detta. Provat med "ljud" men det skiter dem i.

Kristoffer sa...

Fina bilder och kul att det fungerar :)

//Kristoffer på Snigelshopen

Anjas Hill sa...

Det ser mycket trevligt och prydligt ut med dina odlingslådor och de vackra fönstren. Men, hos mig hjälpte inte koppartejpen. Förra året prövade jag runt en hosta som brukar var snigelmat. Och, trots tejpen så fortsatte den så...!/Anja