Lavendar Flying Butterfly

tisdag 24 november 2009

kryddtips vecka 47

Har haft så fullt schema på sistone, med roligheter som Ulriksdals ljuskväll, så jag ligger lite efter med kryddtipsen! Här kommer iallafall ett som jag utlovade i somras när jag berättade om ringblommeolja.

Nu är den härligt färgade oljan klar och om man vill använder man den som den är. I veckans tips ska jag förädla oljan lite ytterligare och göra ringblommekräm. Till krämen tar du:

1,5 dl ringblomsolja
0,5 dl renad bivax

Värm oljan i vattenbad: tag en kastrull med kokande vatten och ställ en rostfri bunke i. Häll i oljan i bunken. Tillsätt bivaxet så att det får smälta. Dra därefter kastrullen från plattan och rör kraftigt så att det inte blir klumpar i salvan. Om det klumpar sig kan du värma på lite igen och röra ytterligare. Om salvan blir för hård, hetta upp igen och späd med mer olja. Om den blir för lös, smält i mer bivax.

När du är nöjd med konsistensen sparar du salvan på burk.

Ringblomman har en sårläkande effekt så den här salvan är perfekt på torr och lite sårig hud.

7 kommentarer:

Bea sa...

Oj, så vackert med ringblom-olja och tänk om man kunde göra egen salva!
Så duktig du är med örter och oljor osv Det måtte var arena doftterapin hos dig när du gör så mycket med aromer :)
Må gott! /Bea

Karin sa...

Vad mysigt. Håller med Bea. Mycket läcker färg.
Karin

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej Bea, jag har jobbat som distriktsköterska i många år, och då var det bara skolmedicinen som var gällande, oftast har jag sett att såren blev värre....jag använde hemligt homeopatiska salvor min svärmor tillverkade, dem gamla visste!!!!! Och se där såren läkte, och läkarna sade till mig (då ung och oerfaren sjuksköterska) ser du, man ska ha tålamod...det blev visst bra? Glöm dina husmorskrussiduller.
Och då ståd jag med knytna nävar och darande av väl gömnd ilska och kunde ju inte skrika ut att det var jag som använde ringblomsalva istället för kvacksalvarens skolmedicin!!!!! Då hade jag ju förlorat min legitimation snabbare än ett stärnskott far över himmelen.
Lång leve ringblommorna,
Kram, Petra B.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Mmmm, en sån läcker färg det blir av kronbladen. Kan föreställa mig de läkande egenskaperna...
Ha en riktigt fin vecka,
Lydia

lovefriidrott sa...

Ha en fin första advent
Kramis Sari
http://www.lillaprovence.se

C. Tvillingmamma sa...

Underbara Ringblomma,så enkel,vacker,lättodlad och med sån helande kraft... En klar favorit!

NinaH sa...

Brukar tillverka så´n.... men i år blev det inte av! (Men det är lugnt- jag har kvar!;-)...) Ringblomssalva är den absolut bästa salva som finns! Har botat många hudåkommor i vårt hem! (...när inget annat hjälpt!)