Lavendar Flying Butterfly

söndag 15 februari 2009

Inspiration


Tittade igenom hyllan med trädgårdsböcker och tänkte skriva lite om några favoriter! Har ju tidigare listat bra kryddböcker, men här kommer några som inte bara fokuserar på örter.

Det här är fem stycken böcker som tillhör de där som man skulle ta med sig till en öde ö om man nu skulle tvingas välja i den digra samlingen!

De två böckerna som är på första fotot är Tasha Tudors trädgård och Gabriellas trädgård.

Den första handlar om en sann trädgårdsälskare som har låtit bygga sitt drömhus och skapat sin drömträdgård; en trädgård som verkligen är drömlik! Underbara bilder och ett fantastiskt levnadsöde! Det som är bra med boken är också att Tashas trädgård ligger i Vermonts kallaste trakter med ett klimat som liknar det nordiska vilket gör att man kan ta till sig många tips i boken och använda sig av i vårt svenska klimat.

Den andra boken, Gabriellas trädgård, är också en alldeles underbar trädgårdsbok. Jättevackra bilder och mycket praktiska tips!


På det andra fotot finns också två böcker; Lust och fägring och Rimfrost och trädgårdsdrömmar.

Det första är en bok som handlar om olika trädgårdsentusiasters drömmar med vackra bilder på hur de lyckats genomföra sin dröm. Den andra boken är en bok om Hannu Sarenströms första trädgård på Kinne kulle. En fantastiskt knasig och lekfull trädgård att låta sig inspireras av!




Mitt sista inspirationstips heter Växthus och uterum. Här finns en väldigt bra och lättfattlig "året runt i växthuset" av Gunnel Carlsson där man får följa växthusåret i hennes eget uterum. Därefter följer även i denna boken besök i olika människors växthus och uterum. Många fina bilder även här!

Alla 5 böckerna som jag listat är egentligen små inhopp i trädgårdsentusiasters trädgårdar, i deras drömmar och verklighet. Böcker att inspireras av och att få tips och råd genom.

Till sist avslutar jag med ett av mina favoritcitat:

"Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet"
Cicero


Jo just det, det var ju en sak till.......
Rufus hälsar och tackar för rekordmånga kommentarer på hans alldeles egna inlägg!
Det känns som att den där kaninen håller på att manövrera ut mig.... Helt plötsligt en dag heter den väl "Rufus växthusblogg" när man loggar in - skulle faktiskt inte förvåna mig!

9 kommentarer:

Eva Linnea sa...

Hejsan! Kul att du syns på inläggen numera. Hur gick det till?
Jag är hos dottern i Växjö och åker hem måndag kväll. Kollar in bloggarna jag följer, men det är svårt (eller rättare sagt svårare) att blogga när man inte sitter i sin egen blogghörna/stol tycker jag.
Sköt om dig
Kram Eva Linnea

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Hejsan!
Visst har man en och annan bok som skulle få följa med till en öde ö. Tänk... en öde ö som behöver anläggas med rabatter, pergolor, sittplatser mm mm mm! :o)
Nä, nu for fantasin iväg igen! Rufus är allt en liten charmör, han förtjänar lite uppmärksamhet han också! :o)
Lägger snart upp lite nya bilder på Trädgårdsdrömmar, men just nu känns det som om där inte händer mycket (det gör det, det syns bara inte så mycket).
Ha det så bra,
Lydia

Mia sa...

Vad kul med lite boktips. Den första, Tasha Tudor´s garden har jag precis fått hem. Inte hunnit bläddra i den än men den kommer nog att ägnas ganska mycket tid framöver. :)

Kram Mia

Lilla My sa...

Hej!
Intressant med trädgårdsböcker dom kan man inte ha för många av. Tycker om att bläddra och kolla upp saker samt få inspiration. Vet inte riktigt vilken bok som är favoriten men en som är bra att slå upp i är Trädgårdensbär av Leif Blomqvist. Skaffade en vinranka till växthuset i fjol, hoppas den övervintrar och då läste jag om den i just den boken. Så söt din kanin!
Vi hörs

Annika Christensen sa...

Alla de böckerna är verkligen inspiration.
Tror jag skall kolla i min hylla också. Ibland hittar man något man glömt bort.
ha det gott
Annika

Anonym sa...

Det är en bra tid att sitta och läsa trädgårdsböcker nu. I förra veckan lånade jag lite trädgårdsböcker på biblioteket, och efter att ha läst dem konstaterade jag (igen) att man bor i fel ände av världen... Dina tips ser ju för övrigt läsvärda ut!

NinaH sa...

Bra bokval!;-)
Och kul att Rufus verkar att ha fått stärkt självförtorende!;-) Må han snart komma med nya inlägg! Hälsa honom det!!;-)
Men hälsa honom också att inte gå och bli stöddig! Trycka ner matte eller så!! Eller försöka att "armbåga sig" förbi henne i inläggsskrivandet! Då får han skäll av denna besökare i vart fall! Mattes inlägg klarar vi oss nämligen inte utan! Heller!;-)

Gummans Trädgård sa...

Trevligt med böcker.
Såg att du har med Hannus Sarenströms bok.
Ska besöka hans föredrag i kväll om samplanteringar.
Han är en utmärkt föredragare.
Ann

Njut i din trädgård sa...

man tackar för trevliga boktips!