Lavendar Flying Butterfly

onsdag 4 juni 2008

Citrongula frestelser

Vissa saker har nästan en magisk dragningskraft på en. Ljusgula blommor har den effekten på mig. På min lilla plätt blir det mest rosa och blått i rabatten, men med jämna mellanrum dyker ett litet gult utropstecken upp. Har precis införskaffat en gul svavelsippa, den får jag njuta av först nästa vår. Just nu blommar en gul iris och en trädgårdssmörboll som heter "Alabaster". Om några veckor kommer en gul bergingefära som ser ut som den gula irisen fast i miniatyr. Till hösten kommer min citrongula jättevädd. Där tar min gula repertoar slut. Om någon som läser har kunskap om fler blekgula frestelser så tar jag gärna emot tips - än finns det lite plats kvar!



Maj månad försvann som genom ett trollslag. Varför är det alltid så med månaden maj?! Slån och syren slår ut med full kraft och medan man blinkar har blomningen falnat! Jag försöker iallafall hinna njuta en stund varje morgon och kväll då det krävs vattning i växthuset. Näktergalen ackompanjerar rosens doftsymfoni. Ett djupt andetag och man är redo för en ny dag eller en god natts sömn.



Just den här tiden plockar jag säsongens mest älskvärda buketter. Stora vackra blomsteruppsättningar i all ära - kan det bli näpnare än så här?!



Tomater, basilika, pelargoner och fuchsior stormtrivs i växthusvärmen nu. Från tomatklubben har jag köpt frö till sorterna Outdoor girl, Kotlas, Black sweet cherry, Gardeners delight samt vildtomat. Alla sorterna ser starka och fina ut!



Nu när det blir en extra ledig dag med nationaldagen blir det några spadtag på "piazzan" igen. Det går framåt sa snigeln!

1 kommentar:

Mia sa...

Ser fantastiskt fint ut! Jag blir avundsjuk.
Nu när jag är ledig kanske vi kan umgås så här i stället?
Mina tomater börjar blomma.Hur gör du med pollineringen?
Hälsar Mia (som ska ut med trimmern nu-trädgården ska återerövras!)